Theodoor Van Loon (1582 – 1649)

Frohe Weihnachten und ein glückliches Neues Jahr!
Joyeux noel et bonne année!
Zalig kerst en gelukkig nieuwjaar!
с Рождество́м!!
Merry Christmas and a happy new year!

(nederlandstalige versie beneden)

Zugegeben : er ist nicht ganz so bekannt  wie sein Zeitgenosse Rubens, der alte Meister des Barock.

Und doch ziehen auch seine Gemälde den Betrachter in Bann.  Wie zu seiner Zeit üblich stellt auch er vor allem christliche Szenen im Dienste der Galubensvermittlung dar, ganz nach den Idealen der Gegenreformation. Mit seiner Hell-Dunkel-Malweise und der Dramatik des Geschehens gilt er als Nachfolger Caravaggios, entwickelte aber seine eigene farbenfrohe Malweise.

Ein besonders schönes Bild: „De annunciatie“ von 1623 – 26, das in der Sint-Jan Baptist ten Begijnhofkerk im Zentrum Brüssels hängt und derzeit im Bozar in Brüssel als krönender Abschluss in einer allerersten Ausstellung über diesen flämischen Künstler zu bewundern ist.

Das Monumentalwerk (3,4 x 2 m) gliedert sich in drei Ebenen: ganz oben die Erhabenheit Gottes in Form des Heiligen Geistes, unten die Ergebenheit und Ergriffenheit Marias und dazwischen der Boote Gottes, der Maria gerade die Botschaft überbringt, dass sie die Mutter Gottes sein wird. Was besonders berührt: das gefühlte zarte Band zwischen den Ebenen. Das Bild wird damit zum Vorbild und Programm: wir können mit Gott ein persönliches Verhältnis eingehen, oft durch Menschen, die uns dabei helfen, wie unsere Pfarrer, die uns unermüdlich Orientierung geben. Ist es nicht berührend und tröstlich, dass über dem Irdischen noch eine Instanz der Gerechtigkeit, Wahrheit und Liebe trohnt? Ist es nicht fantastisch, dass dieses Angebot für alle Menschen gilt? Ein wunderbares Weihnachtsmotif, das seine Wirkung gerade in diesen Wochen voll entfaltet.

Zu sehen im Bozar Brüssel bis inkl. 13. Januar 2019.

Theodoor Van Loon (1582 – 1649)

Toegegeven, hij is niet zo bekend als zijn tijdgenoot Rubens, de oude meester van de barok.

En toch fascineren zijn schilderijen de toeschouwer niet minder. Zoals gebruikelijk in zijn tijd, beeldt hij vooral christelijke taferelen uit in dienst van de geloofsverkondiging, volgens de idealen van contrareformatie. Met zijn licht-donker-stijl van schilderen en het drama van de actie, wordt hij beschouwd als de opvolger van Caravaggio, maar toch ontwikkelde hij zijn eigen kleurrijke schilderstijl.

Een bijzonder mooi beeld: “De Annunciatie” uit 1623-1626, hangt normaal in de Sint-Jan Baptist Begijnhofkerk in het centrum van Brussel en op dit moment kan het worden bewonderd als de grote finale in een allereerste tentoonstelling over deze Vlaamse kunstenaar in Bozar in Brussel.

Het monumentale werk (3,4 x 2 m) is verdeeld in drie niveaus: op de top de majesteit van God in de vorm van de Heilige Geest, onder de toewijding en de emotie van Maria en daartussen de engel van God die net Maria de boodschap brengt dat zij Moeder Gods zal zijn. Wat in het bijzonder raakt: de gevoelde delicate band tussen de niveaus. Het beeld is dus een model en programma: we kunnen in een persoonlijke relatie met God treden, vaak door mensen die ons helpen, zoals onze priesters die ons onvermoeibaar oriëntatie in ons leven geven. Is het niet ontroerend en troostend dat achter het aardse er nog steeds een instantie van gerechtigheid, waarheid en liefde schuilgaat? Is het niet fantastisch dat dit aanbod geldt voor alle mensen? Een prachtig kerstmotief dat ons in deze tijd zijn volledige effect ontvouwt.

Nog te zien in Bozar t.e.m. 13 januari 2019

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s